Öğrenme

 

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Hikayem
“Travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) ile yaşamak sürekli bir zorluk ve ben hayatımın büyük bir bölümünde bundan muzdarip oldum. Şimdi geriye dönüp baktığımda mükemmel bir hayatım olduğunu düşünen tüm o insanlara hafifçe gülebiliyorum. Genç, güzel ve yetenekliydim ama onların haberi olmadan, teşhis edilmemiş zayıflatıcı bir akıl hastalığı tarafından tehdit ediliyordum.

TSSB teşhisi 35 yaşındayken konulmuş olduğundan, hayatımın bu ruhsal hastalıktan etkilenmeyen tek bir yönü olmadığını biliyorum. TSSB’m birkaç travma tarafından tetiklendi, en önemlisi de öleceğimi düşünmeme neden olan bıçaklı bir cinsel saldırı. O saldırıdan sonra asla eskisi gibi olamayacaktım. Benim için dünyada güvenli bir yer yoktu, evim bile. Polise gittim ve şikayette bulundum. Hastanedeyken tecavüz danışmanları beni görmeye geldi, ancak ihtiyacım olmadığına ikna olarak yardımlarını reddettim. Bu hayatımın en zarar verici kararı olacaktı.

Saldırıdan sonraki aylar boyunca, saldırganın yüzünü hayal etmeden gözlerimi kapatamadım. Korkunç geri dönüşler ve kâbuslar yaşadım. Saldırıdan sonraki dört yıl boyunca evimde yalnız uyuyamadım. Takıntılı bir şekilde pencereleri, kapıları ve kilitleri kontrol ettim. 17 yaşıma geldiğimde ilk panik atağımı geçirmiştim. Kısa süre sonra haftalarca evimden çıkamaz hale geldim ve modellik kariyerimi aniden sonlandırdım. Bu artık bir yaşam biçimi haline gelmişti. Çok az semptom gösterdiğim ya da hiç göstermediğim yıllar geçti ve sadece “panik problemim” olduğunu düşünerek oldukça normal bir hayat sürdüm.

Sonra başka bir travmatik olay TSSB’yi yeniden tetikledi. Sanki geçmiş buharlaşıp uçmuştu ve ben saldırının olduğu yere geri dönmüştüm, ancak şimdi birinin evime girip kızıma zarar verdiğine dair kontrol edilemez düşüncelerim vardı. Gözlerimi her kapattığımda şiddetli görüntüler görüyordum. Konsantre olma ve hatta basit görevleri tamamlama becerimi kaybettim. Normalde sosyal biriyken, arkadaş edinmeye ya da çevreme dahil olmaya çalışmayı bıraktım. Sık sık yönümü şaşırıyor, nerede ya da kim olduğumu unutuyordum. Otoyolda paniğe kapılıp araba kullanamaz hale geldim ve yine bir kariyere son verdim. Aklımı tamamen kaybetmiş gibi hissediyordum. Bir süre dışarıda kendimi toparlamayı başardım ama sonra bir daha evimden çıkamaz hale geldim.

Bu sıralarda bana TSSB teşhisi kondu. Durumumun gerçek ve tedavi edilebilir olduğunu keşfettiğimde hissettiğim muazzam rahatlamayı size ifade edemem. Kendimi 32 yıl sonra ilk kez güvende hissettim. İlaç tedavisi ve davranış terapisi hayatımın kontrolünü yeniden kazanmamda dönüm noktası oldu. Bir sanatçı olarak tatmin edici bir kariyeri yeniden inşa ediyorum ve hayatımdan keyif alıyorum. Dünya benim için yeni ve kaygının kısıtlayıcı vizyonuyla sınırlı değil. Sadece bir yıl önce hayatımın nasıl olduğunu ve ne kadar ilerlediğimi düşünmek beni şaşırtıyor.

Benim için tedavi yok, nihai iyileşme yok. Ancak TSSB teşhisi konmadan önce çektiğim acıları bir daha çekmemek için yapabileceğim şeyler var. Artık rahatsızlığımın merhametine kalmadım ve doğru teşhis ve tedaviyi almamış olsaydım bugün burada olamazdım. Bilinmesi gereken en önemli şey, yardım aramak için asla geç olmadığıdır. (Philips, 2010)


Bu bölümün konusu öğrenmedir – deneyim sonucu bilgi veya davranışta meydana gelen nispeten kalıcı değişim. Öğrenmeyi yaklaşan bir sınavdan önce yapmanız gerekenler, derslerinizden edindiğiniz bilgiler veya uygulama yoluyla edindiğiniz yeni beceriler açısından düşünseniz de, bu değişiklikler öğrenmenin yalnızca bir bileşenini temsil eder. Aslında öğrenme, yalnızca yeni bilgi ve davranışları nasıl edindiğimizi değil, aynı zamanda hem uygun hem de uygunsuz sosyal davranışların gelişimi ve hatta bir kişinin TSSB gibi zayıflatıcı bir psikolojik bozukluğu nasıl edinebileceği de dahil olmak üzere çok çeşitli diğer psikolojik süreçleri açıklamak için kullanılan geniş bir konudur.

Öğrenme belki de en önemli insan kapasitesidir. Öğrenme, değişimlere yanıt verebilmemizi sağlayarak etkili yaşamlar yaratmamıza olanak tanır. Sıcak sobalara dokunmaktan kaçınmayı, okuldan eve dönüş yolunu bulmayı ve geçmişte hangi insanların bize yardım ettiğini ve hangi insanların kaba davrandığını hatırlamayı öğreniriz. Deneyimlerimizden ders çıkarma becerimiz olmasaydı, hayatlarımız son derece tehlikeli ve verimsiz olurdu. Öğrenme ilkeleri, insanların farklı sonuçların maliyet ve faydalarını hesaplayarak nasıl davranacakları konusunda önemli ve genellikle bencilce kararlar aldıkları sosyal ikilemler de dahil olmak üzere çok çeşitli sosyal etkileşimleri açıklamak için de kullanılabilir.

Öğrenme çalışması, iç gözlemin başarısızlığına alternatif bir bilimsel bakış açısı olarak görüldüğü davranışçı psikoloji ekolü ile yakından ilişkilidir. John B. Watson ve B. F. Skinner’ın da aralarında bulunduğu davranışçılar, araştırmalarını her türlü zihinsel süreci dışarıda bırakarak tamamen davranış üzerine odakladılar. Davranışçılar için öğrenmenin temel yönü koşullanma sürecidir; uyarıcıları (çevrede meydana gelen değişiklikler) tepkilerle (davranışlar veya diğer eylemler) ilişkilendirme yeteneği.

Ancak koşullanma öğrenmenin sadece bir türüdür. İçgörü yoluyla öğrenme ve gözlemsel öğrenme (modelleme olarak da bilinir) dahil olmak üzere diğer türleri de ele alacağız. Her bir vakada sadece psikologların konular hakkında neler öğrendiklerini değil, aynı zamanda öğrenmenin günlük hayatımızın birçok yönü üzerindeki önemli etkisini de göreceğiz. Ve bazı durumlarda öğrenmenin uyumsuz olabileceğini göreceğiz. (örneğin, P. K. Philips gibi bir kişi sürekli olarak olumsuz bir olaya ilişkin yıkıcı anılar ve duygusal tepkiler yaşadığında)

Şekil; Watson ve Skinner

Left: John B. Watson, Right: B. F. SkinnerJohn B. Watson (sağda) ve B. F. Skinner (solda) davranışçı öğrenme ekolünün savunucularıdır. [Silly rabbit – B.F. Skinner at the Harvard Psychology Department, circa 1950 – CC BY 3.0; John Broadus Watson at Johns Hopkins c. 1908-1921 – public domain.]




    Yorumlar

    Bu blogdaki popüler yayınlar

    Gelişim ve Kalıtım Eleştirel Düşünme Soruları

    Periodonsiyum Klinik Uygulamalar

    Dentin Oluşumu